Opptak og materiell fra webinarer

 

Webinar: What to consider when choosing thresholds for GRADE certainty ratings? 

November 8th, 10 AM - 11 AM (CET, Norwegian time) 

Language: English 

 

In a key paper from 2017, GRADE defined the certainty of evidence as the certainty that the true effect lies on one side of a threshold or in a particular range. This definition has proved useful as the basis for rating certainty. However, in the initial and subsequent GRADE papers, the categorization of suggested thresholds and ranges as levels of contextualization has proved confusing for some GRADE users. In newly endorsed GRADE guidance a solution is presented – and different considerations that can be made when choosing thresholds are described. 

  

At this webinar the new guidance will be presented together with a background on the topic. We aim for an informal and interactive webinar with a focus on discussing questions and thoughts from participants and implications for work in the Nordic countries. 

 

Recording from the webinar will be posted here. 

 

Slides from the webinar


Webinar: Utforske rollen til kvalitative kunnskapsoppsummeringer (QES) i implementeringsstudier og oppdateringer av WHO-retningslinjer

24. september  -  09.00  - 10.00 

Språk: Engelsk

Hvor: Zoom

 

Bli med oss når vi utforsker bruken av kvalitative kunnskapsoppsummeringer (QES) for å informere en implementeringsstudie og oppdatering av WHO-retningslinjer, et tema som er både aktuelt og avgjørende i vårt felt. 

 

Meghan Bohren er assisterende professor, leder for Gender and Women's Health Unit ved Nossal Institute for Global Health, University of Melbourne, og meddirektør for World Health Organization Collaborating Centre for Women’s Health. Hun leder kunnskapsoppsummeringer med mixed-metode om implementeringsforskning og oversikter relatert til å forbedre kvinners opplevelser med svangerskaps- og barselomsorg. Bohren har en spesiell interesse for å bruke innovative kvalitative forskningsmetoder for å bringe frem samfunnets og helsearbeidernes stemmer i utviklingen av folkehelse og kliniske retningslinjer. Hun arbeider primært med grupper som er ufordelt av maktsystemer. Bohren vil presentere hvordan QES bidro til utviklingen av E-MOTIVE-studien (som viste en 60% reduksjon i postpartum blødning (PPH)) og utløste en umiddelbar og rask oppdatering av WHO-retningslinjen (innen 6 måneder fra studieresultater til publisering av retningslinjer).

 

Opptak fra webinaret:

 

Slides fra webinaret

Anbefalt lesning: Development and Piloting of Implementation Strategies to Support Delivery of a Clinical Intervention for Postpartum Hemorrhage in Four sub-Saharan Africa Countries

 


 

Cochrane Qualitative MEthodological LimitatiOns Tool (CAMELOT) Workshop 

13. august  -  12.30  - 15.00 

Språk: Engelsk

Hvor: Høgskulen på Vestlandet, inndalsveien 28, 5063 Bergen. Room M130/131

Vær oppmerksom på at dette er et fysisk møte - det vil ikke være mulighet for å delta digitalt.

I denne workshopen vil vi introdusere Cochrane Qualitative Methodological Limitations Tool (CAMELOT). Vi vil diskutere hvordan den ble utviklet, introdusere CAMELOT-domenene og gå gjennom et praktisk eksempel på anvendelse av CAMELOT. Deltakerne vil deretter få muligheten til å jobbe i mindre grupper og øve seg på å anvende CAMELOT. Vi vil deretter diskutere eventuelle spørsmål eller utfordringer som oppstår ved bruk av CAMELOT.

Heather Menzies Munthe-Kaas, Dr.Philos, er forsker ved Centre for Epidemic Interventions Research ved Nasjonalt folkehelseinstitutt. Hun er medgrunnlegger av GRADE-CERQual-tilnærmingen og TRANSFER-tilnærmingen. Hun har gjennomført systematiske oversikter over effektivitet og kvalitative kunnskapsoppsummeringer i over ti år. Forskningen hennes er rettet mot bruk av designmetoder som er sentrert rundt mennesker for å utvikle metoder og verktøy for å forbedre nytten, relevansen og brukervennligheten til funnene i systematiske oversikter. Hun jobber også med utvikling og evaluering av ressurser for å lære kritisk helsekompetanse som et middel for å støtte informerte helsebeslutninger.

 

Slides fra workshopen


 

Preparing a Scoping Review within a Masters Degree Programme: Advantages, Disadvantages and Personal Insights

Linda Biesty og Pauline Meskell snakker om hvordan skrive en scoping review som en masteroppgave. Basert på egne erfaringer vil de ta opp kompleksiteten, i tillegg til å belyse fordeler og utfordringer med metoden. Foredragsholderne ønsker å bidra med økt innsikt om det å skrive kunnskapsoppsummeringer, og spesielt scoping review, i en masterutdanning.

Dette er et hybrid arrangement av Cochrane Norway og fagseksjonen kunnskapsbasert praksis i samarbeid med Evidence-Based Research Network (EBR) og Cochrane People, Health Systems and Public Health

Slides fra webinaret


Missing Nordic Trials: how can we avoid research waste, and meet ethical standards?

Språk: Engelsk

Totalt 475 kliniske studier gjennomført i Norge, Danmark, Island, Finland og Sverige mellom 2016 og 2019 har aldri publisert sine resultater i noen form. Totalt 83 903 personer deltok i disse studiene, ifølge offentlige registre. Rapporten, som ble utarbeidet av en internasjonal gruppe på 39 forskere, ble utgitt 6. februar 2024. Den viste at på tvers av alle fem land, ble 22% av alle kliniske studieresultater aldri publisert. Det er store forskjeller i rapporteringsprestasjon mellom institusjoner. Les rapporten her: https://lnkd.in/d_6Eib58.

15 mars kl. 10 inviterte Cochrane Norway, the Cochrane People, Health Systems, and Public Health Thematic Group, Cochrane Sweden, Cochrane Denmark,   Evidence-Based Research Network og Fagseksjon kunnskapsbasert praksis ved Høgskulen på Vestlandet deg til et webinar om rapporten. Rapporten ble presentert av medforfatter Jan-Ole Hesselberg fra Dam Foundation.